Як правильно фотографувати пейзаж




Багато фотолюбителів вважають пейзаж найпростішим жанром фотографії. У чомусь вони мають рацію. По-перше - цей жанр найдоступніший. На відміну від постановочної студійної зйомки, при якій потрібно, як мінімум, платити за оренду фотостудії, природа від вас нікуди не дінеться. Якщо знімок не вдався, то можна ще раз з'їздити в це ж місце, але, наприклад, в інший час доби або в іншу погоду. По-друге - пейзаж не дуже вимогливий до того, яким фотоапаратом користуєшся. Тобто можна зняти шедевр на Canon A60. У той час як, скажімо, знімати портрети або репортажі цим апаратом - невдячне заняття. Але з іншого боку - гляньте в розділ "пейзаж" любого фотосайта. Якісь роботи вас залишають абсолютно байдужими (занадто банальний сюжет, технічно безграмотне виконання, композиційні помилки), причому як не сумно, таких фоток там більшість. Але є такі роботи, які викликають захват, на них хочеться дивитися, їх хочеться зберегти на жорсткий диск свого комп'ютера, їх хочеться роздрукувати великим форматом і повісити в рамці на стіну. Таких робіт, знову ж таки на жаль, дуже небагато, але вони є! Висновок - якщо відсоток цих вдалих робіт настільки невеликий, то значить пейзаж не такий вже й простий жанр!

У цій статті я постараюся викласти свою думку про те, що робить фотографію вдалою. Ваше право погодитися зі мною чи ні, але думаю, що ця інформація буде комусь корисна (особливо фотографам-новачкам).

 

Чим знімати?

Перш за все, хочу сказати - знімає не фотоапарат, знімає фотограф. Сильно помиляється той, хто вважає, що купивши професійну техніку, він буде "штампувати" шедеври один за іншим. Я, наприклад, починав з фотоапарата Olympus C860L. Це була 1,3-мегапіксельна мильниця, якість картинки у якої було не не краще, ніж у фотокамер сучасних мобільних телефонів. Але тим не менш, незважаючи на мізерні технічні можливості камери, іноді виходили дуже непогані знімки. 
Зрозуміло, найдешевший апарат краще не купувати. Якщо ви вирішили купувати цифровик, то рекомендований мінімум ціни - 400 доларів.

 

              1. Роздільна здатність матриці - не менше 6 мегапікселів. 6 мегапікселів дають картинку 3000 * 2000 (приблизно), що придатне для роздруківки форматом до А3. Але не варто захоплюватися "гонкою за мегапікселями". Для апарату, вартістю 400 доларів дозвіл в 10-15 мегапікселів повинно викликати підозру. Оптимальним за цю ціну буде дозвіл 7-8mpix.

              2. Зум - цілком достатньо 3-4х. Головне, щоб мінімальна еквівалентна фокусна відстань була не більше 35 мм (а ще краще - 28мм) На якість картинки побічно впливає розмір (діаметр) об'єктиву. Чим він більший, тим чіткіше картинка. Не варто брати апарат з тонким "хоботком".

              3. Вкрай бажано, щоб апарат міг знімати в форматі RAW. Для чого - розглянемо трохи пізніше.

              4. Важливий параметр - автономність апарату. Зверніть увагу, скільки знімків він здатний зробити на одній зарядці акумулятора. Цілком можливо, що доведеться купувати додаткові джерела живлення (особливо для компактних апаратів).

              5. Обов'язковим є наявність "творчих" режимів зйомки, а не тільки предустановок "портрет", "пейзаж", "макро" і т.п. Необ'одім режим програмованої експозиції (автомат, але можна вручну вводити поправку експозиції, балансу білого), режим пріоритету діафрагми, повністю ручний режим. Режим пріоритету витримки в пейзажній зйомці практично не затребуваний.

 

Це мінімальні вимоги. Якщо ж ви готові витратити більше грошей і вирішуєте проблему вибору між зеркалкой і просунутим компактним апаратом то спочатку рекомендую почитати статтю Вибір першого фотоапарата. Доступною мовою, без цифр .. В принципі, для пейзажної зйомки годиться і те і інше, але у зеркалки більший потенціал для подальшого зростання.

Якщо ви однозначно вирішили купувати зеркалку, то не варто переплачувати за тілом і брати напівпрофесійний апарат замість аматорського. За одні і ті ж гроші можна купити китовий Canon 50D або Canon EOS 1000D з непоганим об'єктивом, а то і не з одним. Другий варіант буде давати відчутно кращий кінцевий результат, ніж перший. А швидкість серійної зйомки, час вмикання, можливості тонкої настройки ББ, можливості по роботі зі спалахами для зйомки природи зовсім не критичні.

Отже, з технікою будемо вважати, що розібралися. Тепер потрібно розібратися з тим, що нам потрібно знати і вміти, щоб правильно використовувати нашу фототехніку.

 

Композиція знімку

Якщо говорити коротко, то композиція визначає розташування об'єктів в кадрі і розподіл планів. Композиція дозволяє акцентувати увагу на тому чи іншому об'єкті, передавати внутрішню динаміку фотороботи. Основне композиційне правило у фотографії взагалі - це так зване "правило золотого перетину". Поле кадру ділиться на 9 областей наступним чином. (Фото 1)

 

Горизонтальні лінії визначають "канонічне" розташування лінії горизонту. Воно може бути "верхнє" та "нижнє". На перетинах горизонтальних ліній з вертикальними прийнято розташовувати ключові об'єкти кадру.
Ще один важливий момент - це наявність хоч якогось поділу планів. Наявність об'єктів одночасно на передньому і задньому плані дає зображенні зоровий об'єм. Якщо присутня тільки задній план, картинка виглядає плоскою.

 

Приклад 1. (Фото 2)
Це композиція з "верхнім" горизонтом. Вона застосовується в тому випадку, коли потрібно підкреслити будь-якої дрібний об'єкт на передньому плані. У даному випадку - це камінь, що лежить у воді. Він розташований якраз в "золотий переріз" (плюс-мінус півсантиметра).

А що буде, якщо в даному випадку використовувати "нижній" горизонт? Давайте подумки опустимо точку зйомки на рівень висоти каменю. Вийде, що камінь буде на тлі темного далекого берега, тобто, він "загубиться". Загубиться і збалансованість знімка - його низ буде перевантажений деталями у порівнянні з верхом.

Тобто, на знімку з "верхнім" горизонтом ключовим є передній план.

 

 Приклад 2. (Фото 3)
А це композиція з "нижнім" горизонтом. Її слід застосовувати в тому випадку, якщо потрібно підкреслити дальній або середній план. В даному випадку ближній план є (луг на березі озера), але практично ніякого смислового навантаження він не несе.

Але давайте подумки приберемо передній план - що ми отримаємо? Та нічого хорошого! Знімок стає плоским - він втрачає глибину і об'єм. Тому навіть при "низькому" горизонті, наявність переднього плану дуже бажано.

 

Приклад 3. (Фото 4)
Це знімок з "серединним" горизонтом. Таку композицію слід застосовувати в тому випадку, коли ми маємо справу з відбитками об'єктів у воді. В даному випадку верхня і нижня частина знімка один одного чудово доповнюють. Але потрібно серйозно задуматися, перш ніж застосовувати "серединний" горизонт і по можливості його уникати (за винятком тих випадків, коли він є єдиним варіантом реалізації ідеї знімку). Дуже часто невміле використання цього композиційного прийому призводить до того, що горизонт "ріже очі".

Зверніть увагу на картинку. Це типова композиційна помилка, постарайтеся її не повторювати. Сюжет повністю позбавлений динаміки - глядач водить очима по лінії берега (начебто вона його притягує магнітом) від одного краю знімка, до іншого і не в силах зрозуміти ідею автора. Навіть незрозуміло, який об'єкт в кадрі головний. Берег на цю роль не підходить, тому що він занадто однорідний і монотонний, деталей на ньому практично не видно. Єдине, що можна розцінити як головний об'єкт - це просвіти в між хмарами у правій частині знімка. Але тоді роль берега взагалі не ясна, він заважає, але нікуди від нього не дінешся ... Що не говори - композиція знімка просто ніяка! До речі, це одна з перших моїх фотографій:)

 

Приклад 4. (Фото 5)
Лінія горизонту відсутня! Якщо бути точним, цей знімок можна назвати пейзажним повною мірою. Це щось на зразок мінімалізму. Краса - в простоті. Але ця "простота" повинна бути ретельно вивірена, щоб не було нічого зайвого, крім того, що викликає у глядача якусь емоцію. Назва роботи "Повертайся ...".

Ця робота виграє за рахунок сюжету і внутрішньої динаміки. Чималу роль в цьому відіграє діагональна композиція, що підкреслює рух. Тобто, рибалка на човні пливе в далечінь (у лівий верхній кут), а травинка з правого нижнього тягнеться за ним, немов говорить "куди ж ти ???". До речі, цей знімок був досить високо оцінений професійними фотографами.

Відсутність горизонту можна дуже ефектно використовувати в "мінімалістичний" знімках. Обов'язкова умова - наявність внутрішньої динаміки (тобто знімок повинен спрямовувати увагу глядача у задуманому автором напрямку) і зведення об'єктів до мінімуму (об'єкт може бути навіть всього один, але розташувати його потрібно так, щоб він був не по центру, але знімок не втратив би врівноваженості). Взагалі, про мінімалізм думаю, що буде окрема стаття.

 

Тональний рішення

Другий дуже важливою особливістю фотографії є її тональний (колірне) рішення. Оскільки колір діє на психіку, тональний рішення є однією з головних складових настрою знімка. Тональний рішення може бути декількох типів.

 

1. Знімок в світлих тонах (Фото 6)
Сприяє передачі легкості, спокою, умиротворення. Використано непомітні, але приємні тони. Важливо, щоб сюжет був підходящим для такого тонального рішення. В даному випадку це тихий весняний день. Дуже важливим технічним моментом є те, щоб при зйомці (або обробці) не "провалити" у білизну світлі області (не допустити втрату інформації про плутоній).

 

 



Создан 30 янв 2012